Csúszik a Lánchíd felújítása - A leendő kivitelezők saját felelősségükre módosíthatnak a terveken

Csúszik a Lánchíd felújítása - A leendő kivitelezők saját felelősségükre módosíthatnak a terveken

Szeptember 5-ről 23-ra tolta ki a Lánchíd, a Váralagút és a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró felújítására kiírt közbeszerzés jelentkezési határidejét a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) –  írja a HVG.

Ez már a második határidő-módosítás, eredetileg augusztus 21-ig lehetett volna beadni az ajánlatokat.

A BKK szerint a módosítást a beérkezett kiegészítő tájékoztatási kérések megválaszolása indokolja, ám a HVG szerint nem ilyen egyszerű a helyzet.

A közbeszerzési dokumentumok tanúsága szerint rengeteg kérdés érkezett a potenciális jelentkezőktől: több mint húsz, a válaszokkal együtt egy 75 oldalas dokumentumot tesznek ki.

A beérkezett kérdések elég sokrétűek, és szakmai hiányosságokra is rávilágítottak.

Volt, aki arra kérdezett rá, hogy pontosan milyen módon lehet módosítani a híd felújításának terveit. Erre ugyanis szükség lesz, a tervező becslése szerint

a felújításhoz a híd körülbelül 24 hónapos, illetve az alagút 30 hónapos lezárására lenne szükség. A felújításról szóló kormányhatározat azonban csak 18 hónapnyi lezárást engedélyez.

A műszaki leírásban szerepel, hogy a kivitelező eltérhet a tervektől, de a "módosításokat úgy kell elvégezni, hogy az új szerkezet az ajánlati dokumentációban foglalt műszaki és funkcionális követelményekkel (állékonyság, építmény-élettartam, forgalmi űrszelvény, tervezett megjelenés, világítás, szellőzés, vízzárás, stb.) megegyező, vagy jobb legyen".

Ehhez az egyik konkrét kérdésre adott konkrét válaszban az alábbi kiegészítés érkezett:

"Eltérés lehetséges, de az ebből fakadó kockázatok és feladatok a vállalkozót terhelik."

A beszerzés dokumentációjában szakmai hiányosságok is akadtak. Ilyen volt például, hogy a részletrajz szerint az alátétlemezek alá is gumit kellene tenni – ilyet azonban nem szoktak csinálni, minthogy az aláöntő anyag önmagában elég rugalmas, ráadásul gumival "nem biztosítható a kellő tapadás". A válasz erre az volt, hogy a gumilemez beépítése elhagyható.

Nem stimmelt az eredeti dokumentációban a beépítendő belső vezetősínek hossza a sínkiosztási terv és az árazatlan költségvetés közt. Erre reagálva a BKK módosította a közbeszerzési dokumentumokat. Sőt a sínkiosztási helyszínrajz ellentmondásosan tartalmazta a vezetősínek helyét.

A számtalan kérdés, a feltárt hibák és ellentmondások orvoslására a BKK módosításokat eszközölt a beszerzés dokumentációjának jelentős részén, többek közt az árazatlan költségvetésben, a műszaki leírásban és a szerződéstervezetben.

Mint emlékezetes, a fővárosi közgyűlés 2019 májusának végén fogadta el a 2030-ig szóló, közlekedéssel kapcsolatos felújításokat és fejlesztéseket részletező mobilitási tervet. Eszerint a felújításra összesen 23 milliárd 366 millió forintot irányoztak elő:

  • a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból,
  • a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból,
  • a budai Váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel.

A rekonstrukcióra a főváros saját forrásból 17 milliárd 360 millió forintot biztosít, ehhez az állami 6 milliárd forint támogatás társulhat, amennyiben a projekt kapcsán sikerül tartani a 18 hónapos lezárási határidőt.

Kétéves közlekedési káosz jöhet Budapesten: összecsúszhat a 3-as metró és a Lánchíd felújítása

Összecsúszhat a Lánchíd és a Váralagút lassan két évtizede halogatott rekonstrukciója a 3-as metró középső szakaszának felújításával. Így egyszerre kellene pótolni a lezárt Lánchidat és a metrót - írja az Mfor. A gazdasági portálnak egy névtelenséget kérő, a Lánchíd és a Váralagút felújítására rálátó forrás elmondta: