Két hónapot is csúszhat az 1-es villamos átadása

Január helyett legalább márciusig várni kell a dél-budai szakasz átadására. A VEKE szerint a BKK a Nemzeti Közlekedési Hatóságra mutogat. 

"Az új szakaszon műszakilag, a kivitelezési szerződés szerint 2015. január 28-ától megkezdődhet az utasok nélküli próbaüzem. Már ahhoz is, hogy a próbavillamossal a Rákóczi hídra fel lehessen hajtani, a Nemzeti Közlekedési Hatóság jóváhagyása szükséges" - válaszolta a Portfolio.hu cikkére reagálva a BKK.hu. 

sdfgMárciusig várni kell

"Az új vonal utasforgalom részére történő átadásához a Rákóczi híd próbaterhelése és hídvizsgálata szükséges, ellenőrző mérésekkel és számításokkal, amelyet a Hatóság tavaly év végi végzésében előírt, pontosítva ennek kívánalmait. Ennek a vizsgálatnak az előkészítése jelenleg is zajlik. A próbaterhelés és a hídvizsgálat lefolytatására és az eredmények értékelésére február-március hónapban kerülhet sor. 
 
A januári határidő - a kivitelezési szerződés szerint - a pálya műszaki átadás-átvételét jelenti, amin a terhelési vizsgálat le tud folyni. Korábban, a híd megépülése után teherautókkal tudták a villamos terhelését szimulálni, de statikus és dinamikus villamosvasúti terheléssel értelemszerűen eddig még nem lehetett kipróbálni a hidat.
 
A hatóság a hídon megépült új villamospályájának próbaterhelése mellett elrendelte és a Rákóczi híd teljes al- és felszerkezetének mindenre kiterjedő vizsgálatát is. Noha a vonal lényegében már készen van, pontos dátum még nem adható, hogy utasokat a tavasz folyamán mikor tudunk majd szállítani az 1-es villamosvonal új szakaszán. A BKK a Hatóság követelményeinek a megbízott Mérnök és Kivitelező útján minden tekintetben eleget tesz" - olvasható a közleményben. 
 
Az Alfahir.hu megkereste a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, akik megerősítették: tavaly decemberben kérte a BKK Zrt.-től "mint építtetőtől nyilatkozattétel formájában a statikus és dinamikus próbaterhelés tervét, annak elvégzését, valamint az azt megalapozó egyes kiegészítő statikai számításokat, a hidak fővizsgálati dokumentumait és az ezekkel összefüggő tervezői, építtetői nyilatkozatokat kérte benyújtatni a villamosprojekt sikeres lefolytatásának elősegítése érdekében."

Az 1-es villamosvonal útvonalának meghosszabbítása során átvezetésre kerül a Rákóczi hídon, amely a Duna mederhídon kívül magába foglalja a Nádorkerti út és a Budafoki út feletti hidakat is.  A Rákóczi híd közúti forgalom számára való megnyitására az NKH jogelődje – a Közlekedési Főfelügyelet -  1996-ban adott engedélyt, azonban mivel akkoriban a villamospálya még nem készült el, csak villamos terhet helyettesítő közúti többlet teherrel  lehetett próbaterhelést végezni. Ebből adódóan az engedély előírta a villamospálya megépítése után az üzembe helyezést megelőzően a próbaterhelés ismételt elvégzését - olvasható az NKH közleményében.

A BKK a ludas?

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóság próbálja javítani a BKK, mint megrendelő mulasztását.
 
A VEKE információi szerint az NKH azért kér kiegészítő hídvizsgálatokat, mert azokat a BKK nem végeztette el, nem adott ilyen megbízást a tervezőknek. A több tízmilliárdos projektből úgy látszik nem futotta olyan alapkérdések megvizsgálására, mint például hogy a Rákóczi híd, amelyet anno nyolc tonna tengelyterhelésű és 50 km/h sebességgel haladó villamosokra terveztek, hogyan viselkedik 10-11 tonna tengelyterhelésű, 60-70 km/h sebességgel haladó villamosok esetén. Ezt a BKK egyszerűen nem tartotta fontosnak. Erős az a híd, kibírja. A BKK nem egyeztetett a témáról sem a BKV-val, sem a hídért felelős BKK Közúttal, sem a hatósággal, mindenkit kész tények elé állított - írja a VEKE.
 
Az egyesület szerint ez a hozzáállás igen messze van a műszaki, mérnöki szakmától és nagyon helyes, hogy az NKH az engedély kiadása előtt szeretné látni legalább egy hídmérnök ellenőrző számításait arról, hogy minden rendben van-e. A VEKE szerint a BKK próbált nyomást gyakorolni a hatóságra, "nagy szerencsénk, hogy ez nem volt hatásos" - írják. 
 
Mint ismert, a BKK már decemberben közleményezett a januári indulásról. Úgy tűnik, ez igen elhamarkodott lépés volt...